Stefan Bogdan Pavel
Administrator
 Din: IASI
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 79
|
|
LEGEA SPITALELOR
Proiect
CAP. 1 Dispoziţii generale
ART. 1 (1)Spitalul este unitatea sanitară cu paturi, de utilitate publică, cu personalitate juridică, publică, publica cu sectii private sau privată, cu scop patrimonial sau nepatrimonial, care furnizeaza servicii medicale. (2))Unitatile spitalicesti care furnizeaza servicii de medicina de urgenta se infiinteaza si functioneaza numai ca spitale publice (3) Serviciile medicale acordate de spital sunt: preventive, curative, de recuperare şi paliative, de îngrijire în caz de graviditate şi maternitate, precum şi a nou-născutului. (4)Spitalul participă la asigurarea stării de sănătate a populaţiei. Competenţele, pe tipuri de spitale, se stabilesc prin norme aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii publice.
ART. 2 (1) Spitalul trebuie să îndeplinească condiţiile de autorizare sanitară de funcţionare şi, după caz, de acreditare prevăzute de lege. Spitalele sunt obligate să deţină sau să obţină autorizaţia sanitară de funcţionare. (2) Spitalelor care nu obţin autorizaţia sanitară de funcţionare în termenul prevăzut prin norme elaborate de Ministerul Sănătăţii Publice li se suspendă activitatea parţial sau total. (3) Taxa de acreditare se suportă de spital. Nivelul taxei se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii, la propunerea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor.
ART. 3 (1) ÃŽn spitale se pot desfăşura şi activităţi de învăţământ medico-farmaceutic, postliceal, universitar şi postuniversitar, precum şi de cercetare ştiinţifică medicală. (2) Criteriile pentru desfăşurarea activităţilor de cercetare ştiinţifică medicală se propune de către Academia de Ştiinţe Medicale şi se aprobă prin Ordin al ministrului sănătăţii, cu avizul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, iar criteriile pentru desfăşurarea activităţilor de învăţământ se elaborează şi se aprobă de către Ministerul Sănătăţii Publice, cu avizul Ministerului Educaţiei şi Cercetării. (3) Colaborarea dintre spitale şi instituţiile de învăţământ superior medical, respectiv unităţile de învăţământ medical, se face pe bază de contract încheiat conform metodologiei aprobate prin ordin comun al ministrului sănătăţii publice şi al ministrului educaţiei şi cercetării. (4) Cercetarea ştiinţifică medicală se efectuează pe bază de contract de cercetare, încheiat între spital şi finanţatorul cercetării, avizat de Academia de Ştiinţe Medicale. (5) Activităţile de învăţământ şi cercetare vor fi astfel organizate încât să consolideze calitatea actului medical, cu respectarea drepturilor pacienţilor, a eticii şi deontologiei medicale. (6) Spitalele au obligaţia să desfăşoare activităţi de educaţie medicală continuă pentru personalul propriu, suportate din veniturile proprii ale acestora.
ART. 4 (1) Spitalul asigură condiţii de cazare, igienă, alimentaţie şi de prevenire a infecţiilor nozocomiale, conform normelor aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii publice. (2) Spitalul răspunde, potrivit legii, pentru calitatea actului medical, pentru respectarea condiţiilor de cazare, igienă, alimentaţie şi de prevenire a infecţiilor nozocomiale, conform normelor aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii publice, ce determină prejudicii cauzate pacienţilor, stabilite de către organele competente. Pentru prejudicii cauzate pacienţilor din culpă medicală, răspunderea este individuală.
ART. 5 (1) Orice spital are obligaţia de a acorda primul ajutor şi asistenţă medicală de urgenţă oricărei persoane care se prezintă la spital, dacă starea sănătăţii persoanei este critică. După stabilizarea funcţiilor vitale, spitalul va asigura, după caz, transportul obligatoriu medicalizat la o altă unitate medico-sanitară de profil. (2) Spitalul va fi în permanenţă pregătit pentru asigurarea asistenţei medicale în caz de război, dezastre, atacuri teroriste, conflicte sociale şi alte situaţii de criză şi este obligat să participe cu toate resursele la înlăturarea efectelor. (3) Cheltuielile efectuate de unităţile spitaliceşti, în cazurile menţionate la alin. (2), se rambursează de către stat, prin hotărâre a Guvernului, în termen de maximum 30 de zile de la data încetării cauzei care le-a generat, pentru păstrarea echilibrului economic financiar intern.
CAP. 2 Organizarea şi funcţionarea spitalelor
ART. 6 1) ÃŽn funcţie de teritoriu, spitalele se clasifică în: a) spitale regionale; b) spitale judeţene; c) spitale municipale şi orăşeneşti; d) spitale comunale, in functie de configuratia geografica. (2) ÃŽn funcţie de specificul patologiei, spitalele se clasifică în: a) spitale generale; b) spitale de urgenţă; c) spitale de specialitate; d) spitale pentru bolnavi cu afecţiuni cronice. (3) ÃŽn funcţie de modul de înfiinţare şi organizare, precum şi de regimul juridic al proprietăţii, spitalele se clasifică în: a) spitale publice, care sunt spitalele organizate ca instituţii publice; b) spitale private, care sunt spitalele organizate ca persoane juridice de drept privat; c) spitale mixte care pot fi spitale publice in care functioneaza sectii private. (4) ÃŽn funcţie de modul de finanţare, spitalele se clasifică în: a) spitale cu finanţare din fonduri publice; b) spitale cu finanţare din fonduri private; c) spitale cu finanţare mixtă. (5) Din punct de vedere al învăţământului şi al cercetării ştiinţifice medicale, spitalele se clasifică prin ordin comun al ministrului sanatatii publice si al ministrului educatiei si cercetarii. ART. 7 (1) Alte unităţi sanitare cu paturi decat cele prevazute la art.6 se vor mentine, infiinta si desfiinta prin hotarare de Guvern la propunerea Ministerului Sanatatii Publice. (2) Ministerul Sanatatii Publice identifica si monitorizeaza aplicarea unor masuri de crestere a eficientei si calitatii serviciilor medicale si de asigurare a accesului echitabil al populatiei la serviciile medical
ART. 8 ÃŽn sensul prezentei legi, următoarele noţiuni se definesc după cum urmează: 1.Dupa criteriul teritorial: a ) spitalul regional este spitalul care asigura asistenta medicala pentru mai multe judete si are si atributul de a rezolva urgentele care nu se pot solutiona de catre spitalele judetene» Spitalele regionale (zonal) se infiinteaza si functioneaza in regiuni (zone) economice ale Romaniei potrivit legii. b) spitalul judeţean este spitalul general care asigură asistenţa medicală a judeţului; spitalul de specialitate este spitalul care asigură asistenţă medicală într-o specialitate în conexiune cu alte specialităţi complementare; c) spitalul municipal şi spitalul orăşenesc sunt spitale generale care au în componenţă cel puţin specialităţile de bază, cu excepţia spitalelor municipale organizate în reşedinţa de judeţ; d) spitalul comunal este unitatea sanitară cu paturi, care asigură asistenţă medicală de specialitate pentru populaţia din mai multe localităţi rurale apropiate, având în componenţă secţii sau compartimente de medicină internă, pediatrie şi obstetrică;
2.Dupa criteriul patologiei: a)spitalul de urgenţă este spitalul care dispune de o structură complexă de specialităţi, dotare cu aparatură medicală corespunzătoare, personal specializat, având amplasament şi accesibilitate pentru teritorii extinse. ÃŽn structura spitalului de urgenţă funcţionează obligatoriu departamentul de urgenţă care, în funcţie de necesităţi, poate avea şi un serviciu mobil de urgenţă - reanimare şi transport medicalizat; b) spitalul general este spitalul care are organizate în structură, de regulă, 3 din cele 4 specialităţi de bază, respectiv medicină internă, pediatrie, obstetrică-ginecologie şi chirurgie; c) spitalul pentru bolnavi cu afecţiuni cronice este spitalul în care durata de spitalizare este prelungită datorită specificului patologiei. Bolnavii cu afecţiuni cronice şi probleme sociale vor fi preluaţi de către unităţile de asistenţă medico-sociale, precum şi de către aşezămintele de asistenţă socială prevăzute de lege;
3. Alte tipuri de unitati sanitare pot fi de natura sanatoriilor, preventoriilor, centrelor de sanatate, etc.
ART.9 Spitalele pot avea in componenta lor structuri care acorda servicii ambulatorii de specialitate. Furnizarea acestor servicii se negociaza si se contracteaza in mod distinct cu casele de asigurari de sanatate in cadrul asistentei medicale spitalicesti.�
ART. 10 (1) Structura organizatorică a unui spital poate cuprinde, după caz: secţii, departamente, laboratoare, servicii de diagnostic şi tratament, compartimente, servicii sau birouri tehnice, economice şi administrative, serviciu de asistenţă prespitalicească şi transport urgenţe, structuri de primiri urgenţe şi alte structuri aprobate de Ministerul Sănătăţii Publice. (2) Activităţile organizatorice şi funcţionale cu caracter medico-sanitar din spitale sunt reglementate şi supuse controlului Ministerului Sănătăţii Publice, autoritatea centrală în domeniul asistenţei de sănătate publică. Activitatea profesională, precum şi respectarea manoperelor şi a procedurilor medicale sunt supuse reglementărilor în vigoare. Problemele de etică şi deontologie profesională sunt de competenţa, după caz, a Colegiului Medicilor din România, a Colegiului Farmaciştilor din România, a Colegiului Medicilor Dentisti sau a Ordinului Asistenţilor Medicali din România.
ART. 11 (1) Principalele forme de spitalizare sunt: a) spitalizare continuă; b) spitalizare de zi; c) spitalizare de o zi. (2) Alte forme de spitalizare se vor defini prin ordin comun al ministrului sanatatii publice si presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate.
ART. 12 (1) Dupa obtinerea autorizatiei sanitare de functionare, spitalele intra in procesul de acreditare, care se efectueaza la cererea acestora. Daca, in termen de 5 ani de la intrarea in vigoare a prezentei legi, spitalele finantate din fonduri publice nu au inceput procesul de acreditare, vor pierde dreptul de a mai fi finantate din aceste fonduri. (2) Acreditarea garantează faptul că spitalele funcţionează la standardele stabilite potrivit prezentei legi, privind acordarea serviciilor medicale şi conexe actului medical, certificând calitatea serviciilor de sănătate în conformitate cu clasificarea spitalelor, pe categorii de acreditare. (3) Acreditarea se acorda de catre Comisia Nationala de Acreditare a Spitalelor care functioneaza in cadrul Ministerului Sanatatii Publice si se finanteaza de la bugetul de stat. Veniturile incasate de catre Comisia Nationala de Acreditare a Spitalelor sunt venituri extrabugetare ale Ministerului Sanatatii Publice. (4) Componenta, atributiile, modul de organizare si functionare a Comisiei de Natioanle de Acreditare se aproba prin ordin al ministrului sanatatii publice. (5) Din Comisia Nationala de Acreditare a Spitalelor vor face parte si reprezentanti ai Presedintiei, Guvernului si Academieii de Stiinte Medicale.
ART. 13 (1) Procedurile, conditiile de acreditare, standardele de calitate medicala si indicatorii corespunzatori, precum si categoriile de acreditare a spitalelor se elaboreaza de catre Comisia Nationala de Acreditare a Spitalelor si se aproba prin ordin al minitrului sanatatii publice. (2) Lista cu unităţile spitaliceşti acreditate se aprobă prin ordin al ministrului sanatatii publice care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. (3) Membrii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, rudele si afinii acestora pana la gradul IV inclusiv sunt incompatibili cu calitatea de membru în organele de conducere ale spitalelor şi nu pot deţine cabinete sau clinici private.
ART. 14 O dată la 5 ani spitalele sunt supuse reacreditării.
ART. 15 (1) La solicitarea Ministerului Sănătăţii Publice şi a Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor, prin structurile sale, poate efectua reevaluarea unităţii sanitare respective. Taxele legate de reevaluare sunt suportate de solicitant. (2) Dacă în urma reevaluării se constată că nu mai sunt îndeplinite condiţiile din momentul acreditării, Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor procedează, după caz, după cum urmează: a) acordă un termen pentru remedierea situaţiei; b) schimbă categoria de acreditare, atunci când constată că deficienţele nu au fost remediate în termenul stabilit ori s-au înregistrat abateri repetate de la normele şi condiţiile avute în vedere la momentul acreditării; c) propune ministrului sanatatii publice retragerea autorizaţiei sanitare de funcţionare atunci când se constată abateri grave de la normele sanitare în unităţile spitaliceşti, concomitent cu retragerea acreditării. ART.16 (1) Infiintarea sau desfiintarea spitalelor publice se face prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Sanatatii Publice, cu avizul Consiliului local, respectiv judetean, sau de catre ministerele si institutiile cu retea sanitara proprie. (2)Spitalele private se infiinteaza sau se desfiinteaza cu avizul conform al Ministerului Sanatatii Publice, in conditiile legii. (3)Reorganizarea, restructurarea, schimbarea sediului si a denumirilor pentru spitalele publice se aproba prin ordin al ministrului sanatatii publice, la propunerea conducerii spitalelor, cu avizul consiliului judetean sau al consiliului local, dupa caz, iar in cazul unitatilor sanitare din subordinea ministerelor si a institutiilor cu retea sanitara proprie, prin ordin sau decizie a ministrului ori a directorului institutiei, cu avizul Ministerului Sanatatii Publice. Structura organizatorica a unitatilor sanitare din subordinea ministerelor si institutiilor cu retea sanitara proprie se stabileste cu avizul Ministerului Sanatatii Publice. (4) Reorganizarea, restructurarea si schimbarea sediului si a denumirilor pentru spitalele private se fac cu avizul conform al Ministerului Sanatatii Publice, in conditiile legii. (5) Concesionarea, realizarea de parteneriate public-privat avand ca obiect bunurile proprietate publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale aflate in folosinta si/sau in administrarea unui spital public, precum si a serviciile publice desfasurate de spitalul public se supun regulilor dreptului comun in materie.
ART. 17 Pentru asigurarea dreptului la ocrotirea sănătăţii, Ministerul Sănătăţii Publice propune anual Planul naţional de paturi, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
ART. 18 (1) Spitalul public este condus de un manager, persoana fizica sau juridica. (2) Ministerul Sanatatii Publice organizeaza concurs sau licitatie publica, dupa caz, pentru angajarea managerului. (3) Managerul, persoana fizica sau juridica, incheie contract de management cu Ministerul Sanatatii Publice pe o perioada de 3 ani cu evaluare anuala. (4) Contractul poate fi reinoit sau poate inceta in urma reevaluarii pe baza criteriilor de performanta stabilite de Ministerul Sanatatii Publice. (5) In cadrul spitalului se organizeaza consiliul medico-farmaceutic si consiliul de etica a caror structura si atributii se stabilesc prin ordin al ministrului sanatatii.
ART.19 (1) Consiliul consultativ al spitalului are rolul de a dezbate principalele probleme legate de activitatea spitalului. (2) Membrii consiliului consultativ sunt: a) doi reprezentanţi ai Ministerului Sănătăţii Publice sau ai unitatii deconcentrate cu personalitate juridica după caz; b) doi reprezentanţi numiţi de consiliul judeţean ori local, respectiv al consiliului general al municipiului Bucuresti, dintre care unul specialist în finanţe publice locale, sau de ministerele ori instituţiile cu reţea sanitară proprie, după caz; c) managerul; d) doi reprezentanţi ai universităţii sau facultăţii de medicină, pentru spitalele clinice, universitare, institutele şi centrele medicale clinice. e) doi reprezentanti ai mediului de afaceri nominalizati de Camera de Comert si Industrie a Romaniei. (3) Consiliul consultativ se numeste prin ordin al ministrului sanatatii publice.
ART.20 (1) Managerul, persoana fizica sau reprezentantul desemnat de managerul persoana juridica trebuie sa fie absolvent al unei institutii de invatamant superior si sa faca dovada ca a urmat cursuri de perfectionare in management sau management sanitar. Cursurile de perfectionare sunt cele acceptate de Ministerul Sanatatii Publice si se stabilesc prin ordin al ministrului sanatatii publice. (2) Pentru spitalele militare din reteaua de aparare, ordine publica, siguranta nationala si autoritate judecatoreasca, functia de comanadant/director general se ocupa de o persoana numita de conducatorul ministerului sau institutiei care are in structura spitalul, conform reglementarilor proprii. (3) Functia de manager este incompatibila cu : a) exercitarea unor functii in cadrul unei autoritati executive, legislative ori judecatoresti, pe toata durata mandatului, precum si cu detinerea de orice alte functii salarizate. b) detinerea de parti sociale sau de actiuni , personal, sau de catre rudele si afinii pana la gradul al IV lea, la societati comerciale sau organizatii nonguvernamentale care stabilesc relatii comerciale cu spitalul la care sunt angajati. c) detinerea unei functii de conducere, salarizata, aleasa sau numita, in cadrul Colegiului Medicilor din Romania, Colegiul Medicilor Dentisti, Colegiul farmacistilor din Romania, Ordinul Asistentilor Medicali, sau a filialelor locale ale acestora sau a organizatiilor sindicale de profil. (4) Personalul de conducere are obligatia de a depune o declaratie de interese cu privire la incompatibilitatile prevzzute la alin. 8 in termen de 15 zile de la numirea in functie, la Ministerul Sanatatii Publice. Aceasta declaratie va fi actualizata ori de cate ori va fi intervin schimbari care trebuie inscrise in acestea. Actualizarea se face in termen de 30 de zile de la data inceperii modificarii sau incetarii functiilor sau activitatilor. Declaratiile se vor afisa pe site-ul spitalului respectiv. Modelul declaratiei de interese se aproba prin ordin al ministrului sanatatii publice
ART. 21 Modelul contractului de management, în cuprinsul căruia sunt prevăzuţi şi indicatorii de performanţă a activităţii, se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii publice, cu consultarea ministerelor cu reţea sanitară proprie. Nivelul indicatorilor de performanţă a activităţii se stabileşte anual de către direcţia de sănătate publică teritorială sau de către Ministerul Sănătăţii Publice, respectiv ministerul de resort, în funcţie de subordonarea spitalului.
ART. 22 (1) Secţiile, laboratoarele, departamentele şi serviciile medicale ale spitalului sunt conduse de către un şef de secţie, şef de laborator, şef de departament sau şef de serviciu. Aceste funcţii se ocupă prin concurs organizat conform normelor Ministerului Sanatatii Publice (2) La numirea în funcţie, aceştia vor încheia cu directorul general un subcontract de administrare, pe un mandat de 3 ani, ca act adiţional la contractul de muncă, în cuprinsul căruia sunt prevăzuţi indicatori specifici de performanţă. (3) Calitatea de sef de sectie este incompatibila cu orice alta functie cu exceptia celei de cadru didactic universitar, dar numai pentru o singura norma didactica . (4) Sefii de sectie vor face public prin declaratie pe proprie raspundere cu afisare pe site-ul spitalului respectiv si al Ministerului Sanatatii Publice, legaturile de rudenie pana la gradul IV, inclusiv, cu personalul angajat in sectia pe care o conduce.
ART. 23 (1) Spitalul are obligaţia să înregistreze, să stocheze, să prelucreze şi să transmită informaţiile legate de activitatea sa, conform normelor aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii publice. (2) Raportările se fac către Ministerul Sanatatii Publice si/sau unitatile deconcentrate cu personalitate juridica ale Ministerului Sanatatii Publice, dupa caz şi constituie baza de date, la nivel naţional, pentru decizii majore de politică sanitară şi pentru raportările necesare organismelor Uniunii Europene şi Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii. (3) Spitalul are obligaţia să furnizeze caselor de asigurări de sănătate informaţiile medicale care au stat la baza contractelor de furnizare de servicii medicale. (4) Documentaţia primară, ca sursă a acestor date, va fi păstrată, securizată şi asigurată sub formă de document scris şi electronic, constituind arhiva spitalului, conform reglementărilor legale în vigoare.
ART. 24 Regulamentele de organizare şi funcţionare, precum şi regulamentele interne ale spitalelor şi fişele posturilor personalului angajat vor fi elaborate si aprobate de conducerea spitalului.
ART. 24 (1)ÃŽn spitalele publice funcţiile de şef de departament, şef de secţie, şef de compartiment, şef de laborator ori de farmacist-şef vor putea fi ocupate numai de către medici, farmacişti, biologi, chimişti şi biochimişti, cu o vechime de cel puţin 5 ani în specialitatea respectivă. (2)Sefii de sectie au ca atributie exclusiva indrumarea si realizarea activitatii de acordare a ingrijirilor medicale in cadrul sectiei respective si raspund de calitatea actului medical. CAP. 3 Finanţarea spitalelor
ART. 25 (1) Spitalele publice sunt instituţii publice finanţate din venituri proprii şi funcţionează pe principiul autonomiei financiare. Veniturile proprii ale spitalelor publice provin din sumele încasate pentru serviciile medicale prestate pe bază de contracte încheiate cu casele de asigurări de sănătate şi din alte surse, conform legii. (2) Spitalele publice monitorizează lunar execuţia bugetară, urmărind realizarea veniturilor şi efectuarea cheltuielilor în limita bugetului aprobat. Raportarile se efectueaza lunar catre unitatile deconcentrate cu personalitate juridica ale Ministerului Sanatatii Publice sau catre Ministerul Sanatatii Publice in functie de subordonare. (3) Prevederile alin (2) sunt aplicabile si in cadrul ministerelor cu retea sanitara proprie.
ART.26 (1) Spitalele publice primesc sume de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, care vor fi utilizate numai pentru destinaţiile pentru care au fost alocate, după cum urmează: a) de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Sănătăţii Publice sau al ministerelor ori instituţiilor centrale cu reţea sanitară proprie; b) de la bugetul consiliului judeţean, pentru spitalele judeţene; c) de la bugetul consiliului local şi al consiliului judeţean, pentru spitalele locale. d) de la Ministerul Educatiei si Cercetarii, pentru spitalele universitare (2) De la bugetul de stat se asigură: a) desfăşurarea activităţilor cuprinse în programele naţionale de sănătate; b) dotarea cu echipamente medicale de înaltă performanţă, în condiţiile legii; c) investiţii legate de construirea de noi spitale, inclusiv pentru finalizarea celor aflate în execuţie; d) expertizarea, transformarea şi consolidarea construcţiilor grav afectate de seisme şi de alte cazuri de forţă majoră; e) modernizarea, transformarea şi extinderea construcţiilor existente, precum şi efectuarea de reparaţii capitale; f) activităţi specifice unităţilor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie. g) activitati didactice si de cercetare.
(3) Bugetele locale perticipa la finantarea unor cheltuieli de intretinere, reparatii, consolodare, extindere, modernizare si finalizare a constructiilor unitatilor sanitare publice, de interes judetean sau local , la dotarea cu aparatura medicala, in limita creditelor bugetare abrobate cu acesta destinatie in bugetele locale, precum si la acoperirea unor servicii medicale solicitate de consiliul judetean sau de consiliul local. » (4) Spitalele publice pot realiza venituri proprii suplimentare din: a) donaţii şi sponsorizări; b) legate; c) asocieri investiţionale în domenii medicale ori de cercetare medicală şi farmaceutică; d) închirierea temporară, a unor spaţii medicale, dotări cu echipamente sau aparatură medicală către alţi furnizori de servicii medicale; e) contracte privind furnizarea de servicii medicale încheiate cu casele de asigurări private sau agenţi economici; f) editarea şi difuzarea unor publicaţii cu caracter medical; g) servicii medicale, hoteliere sau de alta natura, furnizate la cererea unor terti. h) servicii de asistenţă medicală la domiciliu, furnizate la cererea pacienţilor; i) contracte de cercetare si alte surse.
ART. 27 (1) Contractul de furnizare de servicii medicale al spitalului public cu casa de asigurări de sănătate reprezintă sursa principală a veniturilor în cadrul bugetului de venituri şi cheltuieli şi se negociază de către consiliul de administraţie cu conducerea casei de asigurări de sănătate, în funcţie de indicatorii stabiliţi în contractul-cadru de furnizare de servicii medicale. (2) ÃŽn cazul refuzului uneia dintre părţi de a semna contractul de furnizare de servicii medicale cu casa de asigurări de sănătate, se constituie o comisie de mediere formată din reprezentanţi ai Ministerului Sănătăţii Publice, respectiv ai ministerului de resort, precum şi ai Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, care, în termen de maximum 10 zile, soluţionează divergenţele. (3) Spitalele pot încheia contracte de furnizare de servicii medicale şi cu casele de asigurări de sănătate private.
ART. 28 (1) Proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al spitalelor publice se elaborează de către conducerea spitalului pe baza normelor metodologice aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii publice, cu consultarea ministerelor şi a instituţiilor cu reţele sanitare proprii. (2) Bugetul de venituri şi cheltuieli al spitalelor publice se aprobă, în condiţiile legii. (3) Execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli se raportează lunar şi trimestrial direcţiilor de sănătate publică, Ministerului Sănătăţii Publice, respectiv ministerului de resort, în funcţie de subordonare. (4) Execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli se raportează lunar şi trimestrial şi consiliului local şi/sau judeţean, după caz, dacă beneficiază de finanţare din bugetele locale. (5) Unitatile deconcentrate cu personalitate juridica ale Ministerului Sanatatii Publice analizează execuţia bugetelor de venituri şi cheltuieli lunare şi trimestriale şi le înaintează Ministerului Sănătăţii Publice, respectiv ministerului de resort, după caz. Dacă se constată abateri faţă de indicatorii din contractul de administrare, direcţia de sănătate publică le sesizează şi face propuneri pe care le supune spre aprobare conducerii Ministerului Sănătăţii Publice.
ART. 29 ÃŽn cazul existenţei unor datorii la data numirii conducerii spitalului, acestea vor fi evidenţiate separat în contractul de administrare prin care se vor stabili posibilităţile şi intervalul în care aceste datorii vor fi lichidate, în condiţiile legii.
ART. 30 (1) Auditul public intern se exercită de către structura deoncentrata a Ministerului Sanatatii Publice pentru spitalele cu mai putin de 400 de paturi, iar pntru spitalele cu peste 400 de paturi de catre un compartimen functional de audit la nivelul spitalului. (2) Controlul asupra activităţii financiare a spitalului public se face, în condiţiile legii, de către Curtea de Conturi, Ministerul Sănătăţii Publice, de ministerele şi instituţiile cu reţea sanitară proprie sau de alte organe abilitate prin lege.
ART. 31 (1) Fondul de dezvoltare a spitalului se constituie din următoarele surse: a) cotă-parte din amortizarea calculată lunar şi cuprinsă în bugetul de venituri şi cheltuieli al spitalului, cu păstrarea echilibrului financiar; b) sume rezultate din valorificarea bunurilor disponibile, precum şi din cele casate cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare; c) sponsorizări cu destinaţia "dezvoltare"; d) o cotă de 20% din excedentul bugetului de venituri şi cheltuieli înregistrat la finele exerciţiului financiar; e) sume rezultate din închirieri sau concesionări. (2) Fondul de dezvoltare se utilizează pentru dotarea spitalului. (3) Soldul fondului de dezvoltare rămas la finele anului se reportează în anul următor, fiind utilizat potrivut destinaţiei de la alin.(3)..
ART. 32 Decontarea contravalorii serviciilor medicale contractate se face conform contractului de furnizare de servicii medicale, pe bază de documente justificative, în funcţie de realizarea acestora, cu respectarea prevederilor contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului asigurărilor sociale de sănătate.
ART. 33 ÃŽn cazul unor activităţi medicale pentru care unitatea spitalicească nu are specialişti competenţi în astfel de activităţi sau manopere medicale, se poate încheia un contract privind furnizarea unor astfel de servicii medicale cu un cabinet medical specializat ori cu o altă unitate medicală publică sau privată acreditată. Unităţile spitaliceşti pot încheia contracte privind furnizarea de servicii auxiliare necesare funcţionării spitalului.
ART. 34 (1) Salarizarea personalului de conducere din spitalele publice, precum şi a celorlalte categorii de personal se stabileşte potrivit legii. (2) Salarizarea personalului din spitalele private se stabileşte prin negociere între părţi. CAP. 4 Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 35 Ministerul Sănătăţii Publice şi ministerele şi instituţiile cu reţea sanitară proprie vor lua măsuri pentru reorganizarea spitalelor publice existente, în conformitate cu prevederile prezentei legi, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a acesteia.
ART. 36 (1) Imobilele din domeniul public al statului sau al unor unităţi administrativ-teritoriale, aflate în administrarea unor spitale publice, care se reorganizează şi devin disponibile, precum şi aparatura medicală pot fi, în condiţiile legii, închiriate sau concesionate, după caz, unor persoane fizice ori juridice, în scopul organizării şi funcţionării unor spitale private sau pentru alte forme de asistenţă medicală ori socială, în condiţiile legii. (2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) spaţiile destinate desfăşurării activităţii de învăţământ superior medical şi farmaceutic uman. (3) Sumele obţinute din închirierea sau concesionarea bunurilor constituie venituri proprii ale spitalului şi se utilizează pentru cheltuieli curente şi de capital, în conformitate cu bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat.
ART. 37 Prevederile prezentei legi se aplică şi spitalelor care aparţin ministerelor cu reţele sanitare proprii.
ART. 38 Anual, ministrul sănătăţii publice va prezenta Parlamentului situaţia privind: a) numărul de spitale, pe diferite categorii; b) numărul de paturi de spital raportat la numărul de locuitori; c) gradul de dotare a spitalelor; d) principalii indicatori de morbiditate şi mortalitate; e) situaţia acreditării spitalelor publice; f) zonele şi judeţele ţării în care necesarul de servicii medicale spitaliceşti nu este acoperit. g) planul national de paturi.
ART.39 (1) Nerespectarea prevederilor prezentei legi atrage răspunderea disciplinară, contravenţională, civilă sau penală, după caz, în condiţiile legii, a persoanelor vinovate. (2) Constatarea starii de incompatibilitate prevazuta la art.20, alin.3 si art.22 alin.3, se sanctioneaza cu demiterea din functia de conducere in termen de 15 zile de la constatare.
ART.40 (1) Prezenta lege intra in vigoare in temen de 90 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei partea I. (2) La data intrarii in vigoarea a prezentei legi, Legea spitalelor nr.270/2003 cu modificarile si completarile ulterioare, se abroga. (3) Numirea managerilor se va face in termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
SURSA: ACT NORMATIV PREZENTAT PE SITE UL MINISTERULUI SANATATII IN VEDEREA DEZBATERII PUBLICE
_______________________________________ Sensul existenţei şi datoria fiecărui om este creaţia. - Mircea Eliade FFF IMP
|
|